INSTRUKCJA W SPRAWIE ORGANIZACJI PRAKTYKI ZAWODOWEJ
Studia licencjackie – Kierunek – Pedagogika
Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Brzegu
(DOTYCZY I ROKU STUDIÓW)
Celem ogólnym praktyki jest poznanie przez studentów pracy danej placówki, jej specyfiki, zasad funkcjonowania, stosowanych metod pracy, zakresu stosowanych zadań, osób/grup przyjmowanych klientów, a zwłaszcza:
– umożliwienie studentom zastosowania w praktyce wiedzy i umiejętności nabytych w toku zajęć na Uczelni
– praktyczne przygotowanie do aktywności zawodowej o charakterze pedagogicznym
– przygotowanie do prowadzenia specjalistycznych zajęć/projektów w wybranych przez studenta placówkach zgodnych z blokiem kształcenia w Uczelni.
Cele szczegółowe studenckim praktykom zawodowym wyznacza wybrany przez studenta na Uczelni blok tematyczny i zainteresowania własne:
- W ramach praktyk z zakresu pedagogiki małego dziecka z elementami logopedii celem jest przygotowanie studenta do rozwiązywania problemów z zakresu całościowej opieki i ewentualnych dysfunkcji ujawniających się w rozwoju mowy małego dziecka, form i metod opieki, pracy korekcyjnej oraz wdrażania stosownej pomocy logopedycznej
- W ramach praktyk z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej z interwencją kryzysową celem jest poznanie specyfiki pracy pedagoga w placówkach wychowawczo – resocjalizacyjnych otwartych lub zamkniętych, zweryfikowanie zasobów odpornościowych praktykanta i zdolności empatycznych w kontekście pracy z osobami/grupami w warunkach częściowej lub pełnej izolacji w instytucji wychowawczej, resocjalizacyjnej albo karnej. Zapoznanie z obowiązującymi w nich zasadami, formami i metodami pracy resocjalizacyjnej
- W ramach praktyk z zakresu profilaktyki psychopedagogicznej z elementami terapii celem jest rozpoznanie realizowanych w placówce programów profilaktycznych, analiza ich efektywności, stosowanych form oraz metod w zakresie wybranych elementów terapii, jak również samodzielne planowanie i wykonywanie konkretnych zadań przydatnych w realizacji profilaktyki psychopedagogicznej w ramach wybranej placówki.
- W ramach praktyk z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej celem jest zapoznanie z funkcjonowaniem szkoły, zadań i obowiązków nauczycieli na poziomie edukacji w klasach zerowych oraz klas I – III szkoły podstawowej
- W ramach praktyk z zakresu pedagogiki kultury i mediów – celem jest zapoznanie z funkcjonowaniem środowiskowych placówek kultury i mediów, organizacji pozarządowych, fundacji i stowarzyszeń kulturalnych w środowisku lokalnym.
Założenia programowe praktyki
- Studencka praktyka zawodowa ma charakter: hospitacyjny, asystencki i zadaniowy.
a. Hospitacyjny charakter praktyki
Student zapoznaje się z celami i zasadami funkcjonowania placówki, strukturą organizacyjną, funkcją i zadaniami placówki, zakresem czynności pracowników pedagogicznych, prowadzoną dokumentacją pracy i jej planowaniem, podstawowymi warsztatem pracy pedagogicznej w placówce, funkcjonowaniem wewnętrznego i zewnętrznego nadzoru pedagogicznego, współpracy placówki ze środowiskiem lokalnym
b. Asystencki charakter praktyki
Student uczestniczy jako obserwator i pomocnik w realizacji zadań i działań pedagogicznych podejmowanych w placówce, zajęciach indywidualnych oraz grupowych na rzecz beneficjentów placówki, włącza się w przygotowywanie niezbędnych materiałów na rzecz realizacji zajęć oraz działań w placówce, uczestniczy w okolicznościowych spotkaniach, zebraniach, szkoleniach i naradach zespołów pedagogicznych.
c. Zadaniowy charakter praktyki
Student planuje, przygotowuje i realizuje zajęcia/działania pedagogiczne na rzecz podopiecznych placówki. Prowadzi zajęcia w oparciu o samodzielnie opracowane oraz zaakceptowane przez opiekuna praktyki w placówce scenariusze zajęć/działań. Za zgodą opiekuna praktyki w placówce może sporządzić pedagogiczną diagnozę potrzeb i planować indywidualne programy pracy z podopiecznymi, prognozować jej efekty w zakresie adekwatnym do specyfiki stosowanych w placówce oddziaływań pedagogicznych.
Alternatywą dla praktyki jest trwający lub zakończony wolontariat w placówce/organizacji, która realizuje zadania edukacyjno – wychowawcze, opiekuńczo – wychowawcze, profilaktyczne, interwencyjne lub resocjalizacyjne adekwatne do tematycznego bloku zajęć studenta w uczelni.
Miejsce odbywania praktyki:
Praktyki odbywają się w placówkach dostosowanych profilem do realizowanego przez studenta kierunku i pedagogicznego bloku tematycznego, w których jest zatrudniony absolwent studiów pedagogicznych na etacie pedagogicznym, wyrażający gotowość podjęcia się roli opiekuna praktyki.
Czas trwania praktyki – studenci odbywają praktyki w wymiarze 320 godzin według następującego planu:
- II. semestr ogółem 80 godzin praktyki hospitacyjnej ( do 20 września)
- III. semestr ogółem 80 godzin praktyki asystenckiej (do 30 stycznia)
- IV semestr ogółem 80 godzin praktyki asystencko – zadaniowej (w tym 30 godzin asystenckiej i 50 godzin zadaniowej (do 30 czerwca)
- V semestr ogółem 80 godzin praktyki zadaniowej (do 30 stycznia).
Realizowany lub zakończony wolontariat obejmuje 300 godzin w placówce/organizacji realizującej zadania edukacyjno – wychowawcze, opiekuńczo -wychowawcze, profilaktyczne, interwencyjne lub resocjalizacyjne.
Zaliczenie praktyk jest niezbędnym warunkiem ukończenia studiów licencjackich.
-
Organizacyjne formy praktyki
Praktyka może być realizowana:
- W formie realizacji zadań realizowanych w placówce w nawiązaniu do szczegółowego programu praktyki obejmującego 160 godzin wypracowanych przez studenta w czasie dostosowanym do specyfiki funkcjonowania wybranej placówki
- W formie wolontariatu obejmującego minimum 180 godzin wypracowanych w czasie dostosowanym do specyfiki funkcjonowania wybranej placówki.
Dzienny wymiar pracy studenta wynosi do 8 godzin.
Ubezpieczenie praktykantów od następstw nieszczęśliwych wypadków obciąża studentów uczestniczących w praktyce. Oświadczenie w tej sprawie zawiera wypełniony przez praktykanta stosowny formularz deklaracji.
-
Miejsce realizacji praktyki Praktyki odbywają się w placówkach dostosowanych profilem do realizowanego przez studenta kierunku i bloku tematycznego w których zatrudniony jest pracownik – absolwent studiów pedagogicznych wyrażający gotowość podjęcia obowiązków opiekuna praktyki.
Dla praktyki z zakresu:
- pedagogika małego dziecka z elementami logopedii – będą to żłobki, placówki służby zdrowia w których zatrudniony jest absolwent studiów pedagogicznych, przedszkola, placówki specjalistycznej, indywidualnej opieki nad dzieckiem o specyficznych, szczególnych potrzebach w kierowaniu rozwojem
- pedagogika resocjalizacyjna z interwencją kryzysową – będą to specjalistyczne placówki resocjalizacyjne: młodzieżowe ośrodki wychowawcze, schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, zakłady karne, areszty śledcze oraz placówki interwencyjno – resocjalizacyjne w środowisku otwartym: ośrodki interwencji kryzysowej, świetlice socjoterapeutyczne, pozarządowe organizacje pomocy ofiarom przemocy oraz pomocy postpenitencjarnej
- profilaktyka psychopedagogiczna z elementami terapii – będą to placówki profilaktyczne i interwencyjne: poradnie psychologiczno – pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, pogotowia opiekuńcze, ośrodki interwencji kryzysowej, domy pomocy społecznej, szpitale, a w obszarze placówek środowiskowych: ośrodki terapii zajęciowej, świetlice szkolne, świetlice socjoterapeutyczne, ośrodki profilaktyki uzależnień i innych zaburzeń zachowania, pozarządowe organizacje realizujące programy profilaktyczne w społeczności lokalnej.
-
Zwolnienia z praktyki zawodowej
Za odbycie praktyki zawodowej może być uznane wykonywanie pracy zawodowej studenta, o ile jej charakter jest zgodny z kierunkiem studiów,a okres zatrudnienia nie jest krótszy od wymaganego czasu praktyki ( nie może być krótszy niż 3 miesiące).
Z praktyki mogą być zwolnieni studenci, którzy:
- Aktualnie są zatrudnieni w instytucji realizującej zadania zgodnie z wybraną specjalnością – kierunkiem studiów.
- Przedstawią zaświadczenie o trwającej przynajmniej 1. rok pracy w charakterze wolontariuszy w odpowiedniej instytucji (placówce) oraz opinię wystawioną przez jej Dyrektora.
- Pracowali w instytucjach wymienionych jako placówki szkolenia praktycznego dla poszczególnych specjalności przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy i przedstawią opinię Dyrektora placówki, w której byli zatrudnieni.
- Odbyli staż w placówce krajowej lub zagranicznej spełniający wymogi praktyki ciągłej potwierdzonej odpowiednimi dokumentami.
Dopuszcza się różne udokumentowane formy pracy zawodowej – umowa o pracę, umowa o dzieło, umowa zlecenie, własna działalność gospodarcza.
W celu zaliczenia pracy zawodowej na rzecz odbytej praktyki zawodowej student zobowiązany jest do złożenia w Dziekanacie wniosku z dokumentacją potwierdzającą ten fakt. Wniosek wraz z dokumentacją powinien być złożony przed rozpoczęciem praktyki zawodowej.
Wniosek studenta w sprawie zaliczenia praktyki zawodowej jest rozpatrywany każdorazowo indywidualnie. Rozstrzygnięcia w tej sprawie podejmuje Dziekan lub Prodziekan.
-
Zadania studenta – praktykanta
- Zapoznanie ze strukturą organizacyjną placówki.
- Zapoznanie z dokumentacją wewnętrzną i zewnętrzną placówki.
- Ukierunkowane obserwowanie specyfiki działań realizowanych w placówce (np. dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych, interwencyjnych, profilaktycznych).
- Zapoznanie z formami współpracy placówki ze środowiskiem, rodzicami, opiekunami, rodziną.
- Hospitacja zajęć i działań podejmowanych przez placówkę w konkretnych przypadkach.
- Asystowanie przy czynnościach podejmowanych przez pracowników pedagogicznych w placówce/instytucji lub poza nią.
- Planowanie i opracowanie propozycji zajęć/działań własnych przez studenta w placówce w formie konspektu/scenariusza.
- Podejmowanie samodzielnej realizacji przez studenta wybranych lub opracowanych przez siebie zajęć/działań pod kierunkiem opiekuna praktyki w placówce.
-
Dokumentacja praktyki
- Student systematycznie wypełnia Dziennik praktyk oraz dokumentuje pracę własną związaną z przebiegiem praktyki w Portfolio/teczce praktykanta (scenariusze planowanych i zrealizowanych zajęć z uwagami własnymi oraz opiekuna praktyk, niezbędne materiały związane z realizacją podejmowanych zajęć/działań w placówce).
- Opiekun praktyki w placówce wypełnia Kartę oceny praktyki zawodowej oraz Zaświadczenie o odbytej przez studenta praktyce.
- Dyrektor placówki potwierdza odbycie praktyki w Zaświadczeniu o odbyciu praktyki oraz potwierdza opinię opiekuna praktyki w Karcie oceny praktyki zawodowej swoim podpisem i pieczątką.
-
Obowiązki instytucji (placówki) przyjmującej studenta na praktykę pedagogiczną:
- zagwarantowanie studentowi opiekuna praktyk w placówce
- umożliwienie studentowi zapoznania się z organizacją pracy placówki/instytucji oraz stosowanymi w niej formami działania
- zapewnienie studentowi uczestnictwa w pracach/działaniach realizowanych w placówce oraz stosowanymi w niej formami pracy pedagogicznej.
-
Obowiązki studenta odbywającego praktykę
- Systematyczne uczestnictwo w zajęciach placówki zgodnie z zakresem programem praktyki
- Wykonywanie zadań zleconych przez opiekuna praktyki w placówce.
- Bieżące prowadzenie dziennika praktyki wraz z uzyskiwaniem potwierdzenia swojej aktywności w placówce od opiekuna praktyki w placówce.
- Dokumentowanie zajęć studenta w placówce wg wzoru w Dzienniku praktyk i obowiązujących załączników.
- Troska o wysoki poziom zadań indywidualnie realizowanych w czasie trwania praktyki.
- Przestrzeganie zasad etyki zawodu pracownika pedagogicznego w kontaktach z podopiecznymi placówki.
- Na zakończenie praktyki student wpisuje swoje uwagi o przebiegu praktyki uwzględniając hospitowane zajęcia oraz określa jakie umiejętności pogłębił, a jakie nowe umiejętności podczas realizacji programu praktyki.
-
Prawa studenta
- Wglądu w strukturę, organizację, metody i formy pracy pedagogicznej placówki.
- Hospitowania indywidualnych i grupowych zajęć w placówce.
- Samodzielnego planowania i realizacji wybranych zajęć/działań pod nadzorem opiekuna praktyki w placówce.
- Uczestniczenia w zebraniach, naradach, szkoleniach pracowników pedagogicznych placówki.
-
Zakres obowiązków opiekuna praktyk w placówce
- Ustala program i harmonogram praktyki w placówce.
- Zapoznaje praktykanta z topografią, zapleczem i organizacją placówki.
- Zapoznaje z zasadami funkcjonowania placówki, procedurami i regulacjami prawnymi, w tym procedurami w sytuacjach nagłych wypadków.
- Zapoznaje z dokumentacją placówki i zakresem obowiązków poszczególnych pracowników pedagogicznych.
- Sukcesywnie wprowadza w pracę placówki oraz wszelkie pedagogiczne aspekty jej działalności (np. praca z podopiecznymi, rodzicami/opiekunami, środowiskiem).
- Z zachowaniem zasady poufności udostępnia niezbędne dane o podopiecznych placówki (np. środowisku rodzinnym).
- Udziela informacji zwrotnych o mocnych i słabszych stronach praktykanta.
- Doradza i wspiera studenta w pracy z podopiecznymi placówki.
- Aktywizuje do konstruktywnego uczestniczenia w rozwiązywaniu problemów podopiecznych placówki.
- Opisuje pracę studenta w placówce w Karcie oceny praktyki zawodowej i potwierdza jej odbycie.
- Natychmiast porozumiewa się z opiekunem praktyk w uczelni w sytuacji problemów organizacyjnych lub nieprawidłowości funkcjonowania/zachowania praktykanta.
-
Obowiązki opiekuna praktyk w uczelni
- Sporządzenie listy praktykantów oraz placówek objętych realizacją praktyk wraz z przekazaniem jej do dziekanatu.
- Zapoznanie studentów z regulaminowymi wymaganiami praktyk zawodowych, a w szczególności:
- omówienie zasad prowadzenia dokumentacji praktyki
- omówienie warunków zaliczenia praktyki
- zapoznanie z obowiązkami i uprawnieniami studentów związanymi z realizacją praktyki zawodowej praktykantów
- monitorowanie przebiegu praktyk w poszczególnych placówkach
- przegląd i ocena dokumentacji pobytu praktykanta w placówce
- przegląd i ocena zawartości Portfolio/teczki praktykanta
- udzielanie informacji zwrotnych o postępach w doskonaleniu umiejętności zawodowych praktykantów
- pomoc w rozwiązywaniu trudności merytorycznych lub organizacyjnych związanych z praktyką
- dokonywanie wpisu zaliczeń odbytych praktyk.