PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA

OGÓLNE INFORMACJE O KIERUNKU

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna to kierunek przygotowujący wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną do pracy z dziećmi w najważniejszym – początkowym – etapie edukacji i rozwoju. Absolwenci uzyskują kompetencje do prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych z dziećmi od momentu podjęcia edukacji przedszkolnej aż do klasy III szkoły podstawowej.

Program kierunku odpowiada Standardom kształcenia nauczycieli określonym przez Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, co oznacza, że absolwenci uzyskują pełne kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

Studia obejmują szeroki zakres wiedzy psychologiczno-pedagogicznej oraz umiejętności praktyczne w obszarze wspierania rozwoju dziecka, diagnozowania jego potrzeb edukacyjnych, organizowania środowiska sprzyjającego uczeniu się oraz prowadzenia zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy dydaktycznej.

Program studiów zawiera przedmioty przygotowujące do pracy:

  • w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach,
  • w klasach I–III szkoły podstawowej,
  • w placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych działających na rzecz dzieci w wieku wczesnoszkolnym,

Student zdobywa również kompetencje w obszarze komunikacji z dzieckiem i rodziną, projektowania działań wspierających rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy i fizyczny dziecka, stosowania metod pracy aktywizujących oraz tworzenia środowiska sprzyjającego rozwojowi kreatywności i samodzielności ucznia.

KWALIFIKACJE ABSOLWENTA

Absolwent jednolitych magisterskich studiów na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna zdobywa kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela:

  • wychowania przedszkolnego w przedszkolach ogólnodostępnych,
  • edukacji wczesnoszkolnej w klasach I–III szkół podstawowych,

Absolwent posiada także kompetencje do pracy:

  • jako wychowawca w oddziałach przedszkolnych i klasach początkowych,
  • jako organizator działań dydaktyczno-wychowawczych w środowisku rodzinnym i lokalnym,
  • jako animator czasu wolnego i edukator w projektach społecznych i kulturalnych na rzecz dzieci.

Miejsca zatrudnienia absolwenta:

  • przedszkola państwowe i niepubliczne,
  • oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych,
  • szkoły podstawowe (klasy I–III),
  • świetlice szkolne i środowiskowe,
  • placówki edukacji pozaszkolnej,
  • instytucje samorządowe i organizacje pozarządowe działające na rzecz dziecka i rodziny,
  • projekty edukacyjne i profilaktyczne w obszarze wczesnodziecięcego rozwoju.

KOMPETENCJE ZAWODOWE ABSOLWENTA

Absolwent kierunku posiada m.in.:

  • wiedzę z zakresu nauk społecznych, psychologicznych i pedagogicznych – dotyczącą rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
  • umiejętność diagnozowania potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, projektowania działań wspierających oraz organizowania indywidualizacji procesu nauczania;
  • kompetencje w zakresie planowania, prowadzenia i oceniania zajęć dydaktycznych zgodnie z podstawą programową i nowoczesnymi metodami edukacji;
  • wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie rozwijania aktywności poznawczej, ruchowej, emocjonalnej i społecznej dziecka z wykorzystaniem narzędzi pedagogicznych i terapeutycznych;
  • zdolność do pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych;
  • umiejętność współpracy z rodzicami, nauczycielami i specjalistami, a także koordynowania działań wychowawczo-profilaktycznych;
  • kompetencje w zakresie komunikacji, emisji głosu, pierwszej pomocy przedmedycznej i higieny pracy pedagogicznej;
  • postawę empatyczną i refleksyjną, otwartość na dziecko, rozumienie jego praw, indywidualności i godności;
  • gotowość do tworzenia nowoczesnej, twórczej edukacji, opartej na aktywizacji, partnerstwie i wspieraniu naturalnego potencjału dziecka.

Studia przygotowują przyszłych nauczycieli do odpowiedzialnej, twórczej pracy z dziećmi oraz do współtworzenia edukacji, która wspiera rozwój dziecka – jego uczenie się, wiarę we własne możliwości i prawo do pełnego uczestnictwa w społeczeństwie.

Podobne wpisy