PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
OGÓLNE INFORMACJE O KIERUNKU
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna to kierunek przygotowujący wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną do pracy z dziećmi w najważniejszym – początkowym – etapie edukacji i rozwoju. Absolwenci uzyskują kompetencje do prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych z dziećmi od momentu podjęcia edukacji przedszkolnej aż do klasy III szkoły podstawowej.
Program kierunku odpowiada Standardom kształcenia nauczycieli określonym przez Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, co oznacza, że absolwenci uzyskują pełne kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Studia obejmują szeroki zakres wiedzy psychologiczno-pedagogicznej oraz umiejętności praktyczne w obszarze wspierania rozwoju dziecka, diagnozowania jego potrzeb edukacyjnych, organizowania środowiska sprzyjającego uczeniu się oraz prowadzenia zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy dydaktycznej.
Program studiów zawiera przedmioty przygotowujące do pracy:
- w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach,
- w klasach I–III szkoły podstawowej,
- w placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych działających na rzecz dzieci w wieku wczesnoszkolnym,
Student zdobywa również kompetencje w obszarze komunikacji z dzieckiem i rodziną, projektowania działań wspierających rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy i fizyczny dziecka, stosowania metod pracy aktywizujących oraz tworzenia środowiska sprzyjającego rozwojowi kreatywności i samodzielności ucznia.
KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
Absolwent jednolitych magisterskich studiów na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna zdobywa kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela:
- wychowania przedszkolnego w przedszkolach ogólnodostępnych,
- edukacji wczesnoszkolnej w klasach I–III szkół podstawowych,
Absolwent posiada także kompetencje do pracy:
- jako wychowawca w oddziałach przedszkolnych i klasach początkowych,
- jako organizator działań dydaktyczno-wychowawczych w środowisku rodzinnym i lokalnym,
- jako animator czasu wolnego i edukator w projektach społecznych i kulturalnych na rzecz dzieci.
Miejsca zatrudnienia absolwenta:
- przedszkola państwowe i niepubliczne,
- oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych,
- szkoły podstawowe (klasy I–III),
- świetlice szkolne i środowiskowe,
- placówki edukacji pozaszkolnej,
- instytucje samorządowe i organizacje pozarządowe działające na rzecz dziecka i rodziny,
- projekty edukacyjne i profilaktyczne w obszarze wczesnodziecięcego rozwoju.
KOMPETENCJE ZAWODOWE ABSOLWENTA
Absolwent kierunku posiada m.in.:
- wiedzę z zakresu nauk społecznych, psychologicznych i pedagogicznych – dotyczącą rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
- umiejętność diagnozowania potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, projektowania działań wspierających oraz organizowania indywidualizacji procesu nauczania;
- kompetencje w zakresie planowania, prowadzenia i oceniania zajęć dydaktycznych zgodnie z podstawą programową i nowoczesnymi metodami edukacji;
- wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie rozwijania aktywności poznawczej, ruchowej, emocjonalnej i społecznej dziecka z wykorzystaniem narzędzi pedagogicznych i terapeutycznych;
- zdolność do pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych;
- umiejętność współpracy z rodzicami, nauczycielami i specjalistami, a także koordynowania działań wychowawczo-profilaktycznych;
- kompetencje w zakresie komunikacji, emisji głosu, pierwszej pomocy przedmedycznej i higieny pracy pedagogicznej;
- postawę empatyczną i refleksyjną, otwartość na dziecko, rozumienie jego praw, indywidualności i godności;
- gotowość do tworzenia nowoczesnej, twórczej edukacji, opartej na aktywizacji, partnerstwie i wspieraniu naturalnego potencjału dziecka.
Studia przygotowują przyszłych nauczycieli do odpowiedzialnej, twórczej pracy z dziećmi oraz do współtworzenia edukacji, która wspiera rozwój dziecka – jego uczenie się, wiarę we własne możliwości i prawo do pełnego uczestnictwa w społeczeństwie.
