Pedagogika – moduł specjalnościowy Terapia pedagogiczna
Pedagogika – moduł specjalnościowy Terapia pedagogiczna
Studia magisterskie na module specjalistycznym terapia pedagogiczna umożliwiają zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk społecznych, umiejętności refleksyjnego oglądu rzeczywistości edukacyjnej, rozumienia jej społeczno-kulturowego kontekstu, prowadzenia badań, rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych, w obszarze szeroko rozumianej współczesnej terapii pedagogicznej.
Specjalizacja adresowana jest do osób zainteresowanych pracą z dzieckiem/uczniem ze specyficznymi zaburzeniami uczenia się, który jest głównym podmiotem i adresatem odziaływań pedagoga terapeuty w przedszkolu i szkole. Kluczowe cele i zadania terapii pedagogicznej, czyli zajęć korekcyjno-kompensacyjnych nastawione są na wszechstronny rozwój i wspomaganie zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych dziecka. Studia pozwolą na zdobycie podstawowej wiedzy i kompetencji w zakresie diagnozy pedagogicznej dziecka, diagnozowania dojrzałości szkolnej, ryzyka dysleksji rozwojowej, diagnozowania trudności w uczeniu się, prowadzenia indywidualnych oraz grupowych zajęć terapeutycznych z dziećmi i młodzieżą, a także prowadzenia terapii specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania, specyficznych trudności w uczeniu się matematyki, umożliwią poznanie warsztatu pracy terapeuty pedagogicznego.
Charakterystyka absolwenta
Po ukończeniu studiów na specjalizacji absolwent nabywa następujące umiejętności i kompetencje:
- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania przyczyn i specyfiki trudności uczeniu się,
- potrafi pomagać dziecku i uczniowi, na różnych etapach edukacyjnych w pokonywaniu trudności wywołanych specyficznymi zaburzeniami uczenia się,
- posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne, niezbędne w pracy terapeuty pedagogicznego,
- potrafi diagnozować ryzyko dysleksji, dysleksję rozwojową i inne trudności i niepowodzenia w nauce,
- ma rozwinięte umiejętności rozwiązywania problemów w uczeniu się i ich wtórnych konsekwencji;
- potrafi zastosować metody terapii pedagogicznej w pracy z uczniem, zna podstawy działań korekcyjno kompensacyjnych w zaburzeniach rozwoju psychomotorycznego;
- zna modelowy system pomocy pedagogicznej, umie pracować zgodnie z założeniami triady (profilaktyka, diagnoza i terapia),
- potrafi koordynować współpracę z rodzicami i nauczycielami w procesie terapeutycznym,
- odpowiedzialnie i świadomie przygotowuje się do swojej pracy terapeutycznej.
Absolwent studiów pedagogicznych na specjalności Terapia pedagogiczna jest przygotowany do samodoskonalenia oraz kontynuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia.
Szczegółowe kompetencje zdobywane w trakcie studiów to:
– dostrzeganie i określanie aktualnych wyzwań terapii pedagogicznej,
– prowadzenia indywidualnych oraz grupowych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (praca z uczniem z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią),
– prowadzenie pedagogicznej diagnozy dziecka,
– poznanie podstaw terapii ręki,
– poznanie elementów terapii integracji sensoryczno-motorycznej (SI) w pracy z uczniem z dysleksją,
– prowadzenie terapii dziecka z deficytami uwagi i koncentracji;
– poznanie postaw wiedzy psychoedukacyjnej i zasad pracy z uczniem z wtórnymi zaburzeniami emocji,
– stosowanie TIK i nowych technologii w terapii pedagogicznej dzieci z różnymi zaburzeniami w rozwoju.
Możliwości zatrudnienia
- Przedszkola i szkoły jako terapeuta pedagogiczny
- Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne
- Placówki oświatowe i opiekuńczo-wychowawcze zajmujące się prowadzeniem terapii pedagogicznej dzieci
- Własna praktyka terapeutyczna